Emma

Bouwjaar:           ca 1800

Gebouwd in:       Monnickendam

Eigenaars:          Dirk Holling

                            Jan de Boer

                            Wim van Acker

                            Stichting IJsschuiten Gouwzee

                            Schipper:   Timo Boven

De Emma is wel de oudste ijsschuit van de Stichting IJsschuiten Gouwzee.

Het is ook weer een typisch Monnickendammer ijsschuit, die herkenbaar zijn aan een overlopend achtersteven waar het roer door heen gaat.

Vele van dergelijke ijsschuiten waren te vinden op de Monnickmeer tot 1855.

De Emma is een vrij kleine ijsschuit met een hele brede loperbalk.

De originele lopers zaten onder de loperbalk gemonteerd.

Wie in die tijd de eigenaar was van de Emma is onbekend, maar zeker is dat in die tijd de Emma ook al dienst deed voor transport van brood of post naar Ilpendam.

Rond de eeuwwisseling was de eigenaar  van de Emma, dhr. Dirk Holling, broer van dhr. Marcelis Holling.

Dhr.Dirk Holling was bakker op de Zarken en gebruikte zijn ijsschuit de Emma in de winter voornamelijk om zijn brood naar  Marken te brengen.

De broodmanden werden dan op de brede loperbalk gebonden.

In 1939 heeft dhr. Holling de Emma verkocht aan dhr.Jan de Boer, die op Overleek woonde.

Tijdens de strenge winters in de oorlogsjaren heeft de Emma voor het laatst op het ijs gestaan.

Omstreeks 1965 heeft dhr.Wim van de Acker de Emma van dhr.de Boer gekocht.

Toen de Emma in 1990 in het bezit kwam van de Stichting IJsschuiten Gouwzee, bleek het schuitje echter totaal verrot te zijn.

Wel waren alle onderdelen bij de ijsschuit nog aanwezig, zoals het rondhout en de zeilen.

De schuit is in 1991 en 1992 totaal vernieuwd door dhr. Herman Reurs en dhr. Piet Roos.

Zij hebben een stukje zeer vakkundig werk afgeleverd. Alleen de spiegel van de ijsschuit

is nog origineel. Tijdens de werkzaamheden kwam de naam Emma naar voren.

Vervolgens wilde de Emma om allerlei redenen niet zeilen.

De lopers zijn als eerste vervangen voor z.g. Hudson lopers en daarna is het roer nog aangepast.

 

In 1997 zijn ook de zeilen vernieuwd. De schipper werd Donald Gillissen die helaas in 2011 is overleden. Nu is, op verzoek van de fam Gillissen, Timo boven de nieuwe schipper.