Piet Hein

Bouwjaar:           ca 1920

Gebouwd in:       Monnickendam

Eigenaars:          A. Neyssen

                            Thijs Martis

                            Arie van Rees

                            Coen de Pander

                            Johan Bakker

                            Ernst Spaas

                            Stichting IJsschuiten Gouwzee

                            Schipper:   Cor Roos

De Piet Hein is een eenvoudige ijsschuit die omstreeks 1920 in Monnickendam is gebouwd. De DO X uit 1929 vertoont veel gelijkenis met de Piet Hein

Dhr. Thijs Martis is eigenaar geweest van de Piet Hein voordat hij de Fram en de Finta kocht in 1930.

De Piet Hein is in 1963 verkocht aan dhr. Arie van Rees, getrouwd met Bep van der Horst.

In 1980 heeft dhr. van Rees, woonachtig op Volendam, de Piet Hein verkocht aan Coen de Pander uit Alkmaar.

In de winter van 1985 is dhr. Coen de Pander met de Piet Hein terug gekomen naar Monnickendam, om op de Gouwzee te zeilen.

Dhr. de Pander kwam naar Monnickendam met achter zijn auto een caravan waar de ijsschuit door het achterraam naar binnen was gestoken. De mast was op het dak gebonden. Die oude caravan deed tevens dienst als behuizing voor zijn vrouw. In de caravan was een hout kachel aangebracht, zodat zij toch nog er warmtjes bij zat.

In 1987 heeft Coen de Panter de Piet Hein verkocht aan Johan Bakker uit Roelofarendsveen, die tevens al vele jaren de penningmeester is van de ijszeilvereniging Brassemermeer.

Dhr. Bakker heeft de Piet Hein geheel opgeknapt en jammer genoeg voorzien van een boegbeeld. Tevens heeft hij helaas de naam veranderd in Nordenshild

Gezien de hoge leeftijd van dhr. Bakker heeft hij in 1998 zijn ijsschuit verkocht aan Ernst Spaas uit Bodengraven. In 2010 is de Piet Hein officieel geschonken aan de Stichting IJsschuiten Gouwzee.

De naam Nordenschild is inmiddels weer veranderd in de origingele naam: Piet Hein.

Ook alle versieringen worden weer verwijderd zodat de Piet Hein weer de oude Piet Hein zal zijn.

 

Door de schenking van Ernst Spaas, behoud hij het zeilrecht als de schuit op het ijs staat.